Informacja zwrotna jest jednym z najbardziej rozwojowych narzędzi w pracy menadżera z zespołem. Warto jednak zwrócić uwagę na poprawność jej konstrukcji i odpowiedni dobór, w zależności od
Wachlarz modeli feedbacku nie jest zbyt szeroki, ale wystarczająco jakościowy, aby swobodnie posługiwać się nimi w dowolnym zespole. Powstaje zatem pytanie, które konkretnie modele wybrać i w jaki sposób zastosować, aby mieć pewność, że udzielona informacja zwrotna będzie pracowała rozwojowo.
Zanim jednak zabierzemy się za udzielanie feedbacku, warto zadać sobie pytanie o cel tego działania. Przepływ informacji zwrotnej to proces, który ma za zadanie uzyskanie efektu w postaci
Te kluczowe założenia przepływu informacji zwrotnej stanowią fundament konstrukcyjny dla tego rodzaju komunikatu.
Aby feedback spełniał swoją funkcję należy przestrzegać kilku zasad:
Feedback to element całej kultury komunikacji międzyludzkiej. To także pierwszy etap złożonego procesu, w którym spoczywa na nadawcy odpowiedzialność za przekazaną treść, a w szczególności, zawartą w niej wartość.
Ważnym aspektem doboru komunikatów jest przy tym osobowość odbiorcy. Ta sama informacja zwrotna, jednego zabije, a drugiego wzmocni. Dlatego, lider znający swój zespół potrafi zdefiniować:
Bardzo dobra znajomość zespołu jest kluczem do odpowiedniego doboru i udzielenia feedbacku.
Komunikat JA to rodzaj informacji, w której ciężar odpowiedzialności emocjonalnej skupiony jest na nadawcy.
W opozycji do komunikatu JA występuje komunikat Ty, w którym nadawca od pierwszych słów przerzuca odpowiedzialność na odbiorcę.
Zwroty, które determinują Komunikat TY to na przykład:
W ten sposób skonstruowane wypowiedzi z pewnością nie zmotywują pracownika do efektywnego działania. W szczególności, jeśli odbiorcą takiego komunikatu będzie osoba wrażliwa, słabo radząca sobie z emocjami i krytyką. Warto zatem zmienić konstrukcję wypowiedzi, przenosząc jej ciężar na własne odczucia związane z zaistniałą sytuacją.
Zwroty, które determinują Komunikat JA to na przykład:
Jest mi przykro,
kiedy po raz kolejny powierzasz mi dodatkowe obowiązki
ponieważ muszę je wykonywać zostając dłużej pracy.
Chciałabym abyś wskazał kogoś do pomocy lub podzielił pracę pomiędzy mną
i jeszcze jedną osobą
FUKO to akronim słów: fakt, ustosunkowanie, konsekwencje, oczekiwania. To komunikat „twardszy” od Komunikatu JA, zatem sprawdzi się w przypadku osób o mniejszej wrażliwości i wyższym faktorze umiejętności radzenia sobie ze stresem wywołanym krytycznym komunikatem.
Fakt: Kolejny raz dostarczasz dokumenty z godzinnym opóźnieniem.
Ustosunkowanie: Jestem tym rozczarowana.
Konsekwencje: Nie mogę kontynuować pracy bez tych dokumentów.
Oczekiwania: Popraw proszę i uzupełnij te dokumenty jeszcze dzisiaj.
To komunikat, który sprawdzi się w przypadku sytuacji trudniejszych, w których musimy zaakcentować jasno swoje oczekiwania.
3 KA to informacja zwrotna, prezentująca pozytywy i negatywy ale dodatkowo wzbogacona o uzasadnienia wskazywanych elementów.
Model 3 KA warto stosować jako informację zwrotną miękką, zarówno
w stosunku do osób doświadczonych, jak i osób rozpoczynających swoją przygodę z biznesem.
To rodzaj feedbacku, który bazuje na potencjale, łagodnie przedstawia obszary do rozwoju i zdecydowanie najlepiej jest zapamiętywany przez odbiorców.
Doskonale też spełnia wszystkie wymogi w zakresie celów stawianych procesowej informacji zwrotnej. Model 3 KA jest najbardziej uniwersalny w zakresie osobowości odbiorcy.
Konkret to odniesienie do sytuacji, do której chcemy się odnieść:
Właśnie otrzymałam Twoją korespondencję mailową z klientem.
Argument dodatni:
Bardzo mi się podobało przedstawienie przez Ciebie stanowiska naszej firmy, rzetelne, nie agresywne, acz stanowcze.
Korzyść wynikająca z argumentu dodatniego:
Osiągnęłaś efekt profesjonalizmu w prezentacji.
Argument ujemny:
Niestety, nie znalazłam w korespondencji załączników potwierdzających nasze osiągniecia.
Konsekwencje argumentu ujemnego:
Skoro ich nie wysłałaś, klient otrzymał jedynie deklarację wysokiego poziomu naszych usług, bez poparcia twardymi dowodami.
Alternatywa:
Warto w przyszłości, za każdym razem dołączać pliki ze statystykami
i wskaźnikami, to niewątpliwie wzmocni opinię na nasz temat i pozytywnie wpłynie na decyzję, iż warto nam zaufać.
Informacja zwrotna to pierwszy etap procesu przebiegu informacji zwrotnej z rolą i odpowiedzialnością nadawcy. To on koduje treść, nadaje formę i aranżuje styl przekazu feedbacku.
Następnie odbiorca przejmuje informację zwrotną wraz z odpowiedzialnością za nią. Zwykle temu etapowi towarzyszą duże emocje, z którymi odbierający musi umieć sobie poradzić po to, by skutecznie wyodrębnić wartość z otrzymanego feedbacku i wdrożyć ją w swoje przyszłe działania.
Źródła
Wilczewska E. „Skuteczna i rozwojowa komunikacja interpersonalna”, Fundacja VCC, 2019
Feedback Development Value – autorski projekt zarządzania informacją zwrotną